A Vitorlázórepülésről

Kérdések és válaszok

Nézz meg egy videót egy rövid repülésről!

Sokunknak volt már valamilyen élménye kisebb-nagyobb motoros repülőgépekkel, vitorlázórepülővel lényegesen kevesebbeknek. Elsőre meglepőnek hangzik, de ezek a gépek képesek 150-250 km/h-val is repülni és akár 5000 m-nél magasabbra is emelkedni – mindezt motor nélkül.

Hogyan száll fel?

Motor nélkül ez alapvetően két módon történhet: vagy egy csörlő húzza fel, a papírsárkányhoz hasonlóan, vagy egy motoros repülőgép vontatja a levegőbe. Léteznek motoros vitorlázógépek, ezek akár önerőből, a motoros gépekhez hasonlóan szállnak fel.

Régebben egy úgynevezett gumiköteles indítás is létezett, amikor egy csúzlihoz hasonlóan kifeszített gumikötéllel indították a gépeket, legtöbbször dombtetőkről. Egy ilyen – ma már nem használt – indítási hely vagyis „katapult” látható ma is a Szekrényes-hegyen .

Hogyan repül?

Kezdő képzésünkön a repülést lehetővé tévő fizikai jelenségekről is szó lesz!

Mint a legtöbb levegőnél nehezebb repülőeszköz, a vitorlázógép is a szárnyán termelődő felhajtóerő segítségével repül. Ehhez sebességre van szükség, amit a magasság árán nyer, azaz folyamatosan süllyed – mint egy papírrepülő.

De akkor hogyan emelkedik?

A csavar itt következik, mert ameddig a papírrepülők jellemzően szobákban repülnek, a vitorlázógépek a szabadban, ahol a légkörben kialakuló áramlatokat kihasználva emelkedni tudnak. Ezek az áramlatok kialakulhatnak hegyek közt, de sík vidéken is, hiszen a meleg levegő felfelé száll – leegyszerűsítve azt is mondhatnánk, hogy egészen addig száll felfelé, mígnem felhő lesz belőle. Így bár a repülőgép a körülötte lévő levegőhöz képest merül, ez a gép körüli légtömeg olyan gyorsan emelkedik, hogy összességében a gép is emelkedni fog. Ilyenkor a repülőgépek jellemzően szűken köröznek az emelő áramlatban, hogy minél gyorsabban emelkedjenek. Ha pedig eláll a szél: a Balatonon vitorlázni vágyók vélhetően szomorúak lesznek, de a vitorlázórepülők repülnek tovább.

És ha elfogynak az emelő áramlatok?

Akkor le kell szállni. Ez legtöbbször repülőtéren történik, de megesik, hogy épp nincs a környéken egy sem, ilyenkor ki kell választani egy alkalmas terepet, és oda leszállni. Bár ez veszélyesnek hangozhat, minden pilóta alapos felkészítést kap ilyen esetekre, és képes a megfelelő helyre, biztonságosan letenni a repülőgépét. Utána érkezik a „felmentő sereg” és a gépet szétszedve utánfutón visszaviszik a repülőtérre. A vitorlázógépeket könnyen szerelhetőre tervezik, a legtöbb gépet két ember akár 5 perc alatt szét tudja szedni.

Miért érdemes elkezdeni?

,,Repülni jó!”

A vitorlázórepülés nagyon sokrétű szabadidős tevékenység, sport. Egyesek kikapcsolódásként, mások versenyeken repülnek egyre messzebbre és gyorsabban, hogy összemérhessék tudásukat.

KYT leborít

Sokan a táborozást, és a közösséget szeretik (ilyenkor pár hétre néhány repülővel áttelepülünk egy másik repülőtérre, és minden nap tervezetten repülünk) vagy az oldtimer repülést, és a hagyományok ápolását, többen pedig oktatást, egyesek pedig épp a műrepülést. Néhányan csak azt mondanák: azért érdemes elkezdeni, mert repülni jó! Minden esetre szívesen látunk a repülőtéren, hogy a vitorlázórepülés szépségéről te magad is meggyőződhess. Kedvcsinálónak ajánljuk még ezt a videót.

Nem túl drága?

Röviden annyit lehetne mondani, hogy nem drágább lényegesen, mint sok más sport. Természetesen az elején van bizonyos többletköltsége (orvosi alkalmassági, hatósági adminisztratív díjak, belépési díj, stb) de nálunk már az első felszállástól kezdve klubos áron repülhetsz, azaz a többi taggal azonos árat fizetsz. A felszállásoknak van egy egyszeri díja, a repülési díj perc alapú – később amikor már hosszabbakat repülsz, a költségek is kedvezőbben alakulnak. Bővebb információkért kattints ide, vagy keress minket e-mailben vagy telefonon!

Orvosi vizsgálat?

Minden növendékünknek segítünk a repülőorvosi alkalmassági vizsgálattal kapcsolatban. Ha úgy döntenél, hogy nálunk kezded el a képzést, és előre nem látható orvosi alkalmassági probléma merül fel, természetesen a képzés teljes addig befizetett összegét megtérítjük.

Nem kell tőle megijedni, nem sokkal komolyabb, mint ami a jogosítvány megszerzéséhez kell. Például színtévesztés vagy bizonyos fokú halláskárosodás (hallókészülék használatával) még alapvetően nem kizáró ok, kérdés esetén igyekszünk segíteni. Magyarországon már nagyon sok helyen végeznek a vitorlázórepüléshez szükséges alkalmassági vizsgálatot.

De a repülés nem veszélyes?

Odafigyelés szükséges hozzá, de egyébként a közúti közlekedésnél lényegesen veszélytelenebb. Minden pilótának kötelező évente elméleti továbbképzésen részt vennie és vizsgáznia, valamint a szezon elején oktatóval ellenőrző repülést végrehajtania. A pilóták nagyon alaposan begyakorolják a különböző ”nem várt” repülési helyzeteket is, például ha elszakad a csörlőkötél felszállásnál, vagy ha a műszerek nem működnek megfelelően. Ezen felül hatósági előírás, hogy a pilóták ejtőernyővel repüljenek, illetve minden gépre – az autókhoz hasonlóan – szükséges kötelező biztosítás kötni. Vendégeinket utasbiztosítás is védi, erről bővebben itt olvashatsz.

Hogyan próbálhatnám ki?

A legjobb helyen jársz, csak kattints ide: Kipróbálom!

Szeretnék többet megtudni a képzésről!

Ha kíváncsi vagy milyen gépekkel repülhetsz nálunk, kattints ide!

Kezdő képzésünkről itt minden lényeges információt megtalálsz: Pilóta leszek! Az egyesületünk történetéről és jövőbeni terveinkről itt olvashatsz többet, a repülőtér weboldala pedig itt érhető el.

Lenne még kérdésem, kihez fordulhatok?

Elérhetőségeinket itt találod, vedd fel velünk a kapcsolatot! További képeket és videókat a facebook oldalunkon találsz.

Hangsebesség feletti áramlás esetén, a repülő…

… ha erről nem is, de a hangsebesség alatti áramlásról lesz szó oktatáson!

A vitorlázógépek aligha repülnek hangsebesség közelében (bár az űrsikló visszatérése egy érdekes eset) így az ilyen jellegű kérdésekre nálunk nem, de itt kaphatsz választ.

Top